۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۶, پنجشنبه

رهبر انقلاب:تحول بنيادين در آموزش و پرورش حتماً بايد انجام شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظ الله) امروز در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور، با اشاره به نقش حیاتی و عظیم معلمان در ساختن و تربیت انسان های خلّاق، فكور، متدین، مبتكر و دارای اعتماد به نفس به منظور ادامه حركت روبه جلو كشور تاكید كردند: ملت ایران باید به مرحله ای از پیشرفت و تعالی برسد كه از لحاظ فكری، علمی و زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی به مرجعی متقن برای ملت ها و متفكران دنیای اسلام تبدیل شود و این، مسئولیت تاریخی ملت ایران است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: شهید مطهری برخلاف برخی از مدعیان روشنفكری دینی كه مفاهیم و مطالب خالی از محتوای دینی را با لعاب دینی عرضه می كردند، مفاهیم حقیقی دینی را به تناسب نیازهای روز و استفهام مخاطبان به جامعه عرضه می كرد.

ایشان با تأكید بر اینكه شهید مطهری هیچگاه بدنبال نام وعنوان حوزوی و دانشگاهی نبود، افزودند: آن شهید در دوران حیات خود، با همان شدتی كه با واپس گرایی و ارتجاع و تحجر مقابله می كرد، با بدعت ها و افكار انحرافی و التقاطی نیز برخورد كرد و این یكی از خصوصیات برجسته شهید مطهری بود.

رهبر انقلاب اسلامی یكی از ویژگی های ممتاز آثار شهید مطهری را، زنده و تازه بودن آنها دانستند و تأكید كردند: علت اینكه بعد از گذشت سی سال از شهادت آن استاد و با وجود پیشرفت های گوناگون، هنوز آثار شهید مطهری پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: هرگاه یك فكر عمیق با اخلاص همراه شود، خداوند بركتی به آن اندیشه می دهد كه همچون ذخیره ای تمام نشدنی برای جامعه باقی بماند و آثار شهید مطهری اینگونه هستند.

ایشان تأثیر كارهای علمی و فرهنگی شهید مطهری را نمونه ای از عظمت كار تعلیم و تربیت دانستند و با اشاره به نقش حیاتی معلمان خاطرنشان كردند: اگر معلمان همواره عظمت و بزرگی تأثیر كار خود را مد نظر داشته باشند، ایمان، انگیزه، تحرك و تلاش آنها مضاعف خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: اساس هرگونه تحول در كشور نیز، تعلیم و تربیت است و با توجه به زیر ساختهایی كه در طول سی سال گذشته فراهم شده، اگرچه مسیر طولانی و سخت است اما افق آینده بسیار روشن است.

ایشان دشمنی قدرتها و بدخواهان با ملت ایران و مانع تراشی در مسیر پیشرفت و حركت رو به جلو را، همچون سی سال گذشته قابل انتظار دانستند و تأكید كردند: تجربه ملت ایران نشان داده است كه تهدیدها و مخالفت ها، نمی تواند موجب كُند شدن حركت رو به جلو شود و ملت ایران راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: مهمترین مسئله در مسیر حركت رو به جلو، این است كه هركسی وظیفه خود را به درستی بشناسد و آن را انجام دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان تأكید كردند: با توجه به این مسئولیت سنگین، از مسئولان محترم آموزش و پرورش و معلمان گرامی انتظار می رود وظیفه بزرگ خود را با همت والا، كار مضاعف و تلاش پیگیری دنبال كنند و همواره به لطف و عنایت خداوند متعال توكل داشته باشند.

در ابتدای این دیدار آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های اصلاح ساختار و محتوا، و آماده شدن طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان سند ملی گفت بعد از طی شدن مراحل قانونی این سند ملی، تحول بنیادین آغاز خواهد شد.