۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

گروه آمریکایی فیلترشکن به ایران می فرستد

یک موسسه آمریکایی اعلام کرده توزیع فیلترشکن اینترنتی ویژه ایران بنام 'هیستک' را بین کاربران در این کشور آغاز کرده است.

مرکز تحقیقات درباره سانسور (سی آر سی) می گوید نرم افزار "هیستک" را به ایران فرستاده است.

آستین هیپ، ۲۷ ساله، یکی از بنیانگذاران این مرکز به بی بی سی فارسی گفته است، این نرم افزار می تواند از فیلترینگ دولت ایران بگذرد و برای کاربران دسترسی کامل به اینترنت را تامین کند.

بر اساس قانون جرائم "رایانه ای" ایران، اگر فردی فیلترشکن منتشر کند یا به افراد دیگر از طریق اینترنت آموزش دهد که چگونه می توان از فیلترینگ عبور کرد، مجرم است.

آستین هیپ گفت حدود هفت ماه پیش یعنی در پی انتخابات ریاست جمهوری ایران، تصمیم به طراحی هیستک گرفت تا به مردم ایران در دسترسی آزاد به اینترنت کمک کند.

مقام های ایران چنین اقدام هایی را از مصادیق "جنگ نرم" می دانند.

آقای هیپ تاکید کرد از دولت آمریکا کمک مالی دریافت نمی کند.

او که ساکن شهر سانفرانسیسکوی آمریکاست گفت، گروه کوچک او "مجازی" است و اعضای آن در نقاط مختلف از طریق اینترنت با هم در ارتباطند.

به گفته او، دولت آمریکا ۱۹ مارس امسال اجازه توزیع هیستک بین کاربران ایرانی را صادر کرد. وی این خبر را سه شنبه (۱۳ آوریل) اعلام کرد.

دولت آمریکا هشتم مارس با تجدید نظر در قوانین تحریم ایران، انتقال فناوری های اینترنتی برای حمایت از گروه های معترض در این کشورها را آزاد کرد.

عباس میلانی، مدیر برنامه مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد آمریکا و کریم سجادپور تحلیلگر مسائل ایران در واشنگتن از مشاوران مرکز تحقیقات درباره سانسور هستند.

سایت هیستک که برای دریافت پول راه اندازی شده است.

منبع بی بی سی