۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

سال اصلاح الگوی مصرف، از نگاه دینی

امروز دوشنبه 23 اذر ماه می باشد و در این روز دانشگاه پیام نور واحد املش از حجت الا سلام حاج آقا منزوی ریاست محترم دادگستری شهرستان املش دعوت به عمل اوردند تا برای دانشجویان در رابطه با موضوع اصلاح الگوی مصرف سخنرانی کنند.
گرچه رسانه ها از نگاه های مختلف به این موضوع می نگرند. اما امروز آقای منزوی از نگاه دینی بدین موضوع پرداختند که همین موضوع باعث جذابیت این نشست شد.
این نشست در ساعت 9:45 آغاز گشت. رییس محترم دادگستری املش،
حاج اقا منزوی اصلاح الگوی مصرف را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کردند واینگونه بیان کردند: در قرآن مجید آیات متعددی در رابطه با اسراف مطرح شده است. از جمله اینکه خداوند در قرآن می فرمایند:

«آدم اسراف کسی است که به ایات الهی ایمان ندارد و خداوند ادم های مسرف را دوست ندارد».

«ادم های اسراف کار هرگز مورد هدایت خداوند واقع نمی شوند»

«خداست که همه انسان ها را باید به سر منزل برساند»

وخدای متعال همراهی نمی کند کسی را که اهل اسراف باشد. همچنین ایشان فرعون را یک نمونه قرآنی معرفی کردند که هم اسراف در قتل می کرد و هم اسراف در مال.ایشان فرمودند: هر چیزی را عقل سلیم حکم داده است همان هم شرع به ان حکم کرده است. خداوند در قرآن می فرمایند: «ادم هایی که امر به اسراف می کنند از ان ها تبعیت نکنید وافراد مسرف جایگاهشان در جهنم می باشد».

از نگاه روایات

ایشان در مورد روایات اینگونه فرمودند

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: امت من در دنیا سه گروهند:

طبقه اول کسانی هستند که دوست ندارند مالی را جمع کنند ودوست ندارند مالی را ذخیره کنند واین ها کسانی هستند که دوست دارند دنبال چیزی بروند که در اخرت به دردشان بخورد.

طبقه دوم کسانی هستند که مال پاک جمع می کنند ومال حرام جمع نمی کنند و مالی را که جمع می کنند به اقوام وفقرا کمک می کنند.

طبقه سوم کسانی هستند که اینها دوست دارند مال را جمع کنند چه از راه حلال وچه از راه حرام0 برایشان هیچ فرقی نمی کند.

ودر این مورد حاج اقا فرمودند: گروه سوم در جامعه زیاد شده است و این ها کسانی هستند که خمس و زکات مالشان را نمی دهند. پیامبر فرمودند کسانی هستند که هر چه دعا کنند دعایشان مستجاب نمی شود 1- مردی که از دست زنش عاصی شده وبه خداوند

می گوید خدایا مرا بکش تا از دستش راحت شوم0 2- مردی که خداوند به او مال داده واو ههمه را انفاق کرده است وچیزی برای خودش نمانده است ومی گوید خدایا به من رزق بده.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ از حجت اسلام و المسلمین حاج آقا انجام شد. این بخش نیز مانند بخش قبلی با استقبال دانشجویان محترم برگزار شد. این نشست در ساعت 11:45 خاتمه یافت.

در حاشیه: قدرت بیان، تسلط بر مطالب خوشرویی این شخصیت بزرگوار و با توجه به اینکه ایشان به جناحی تعلق ندارند؛ توانست در دل دانشجو نفوذ کند و دانشجو بهتر مطالب گفته شده را در یابد. حضور ایشان در دانشگاه باعث شادمانی دوستداران ایشان شد. امیدواریم جامعه نیز از افراد نخبه ایی مانند ایشان بیشتر بهره ببرد. به بدخواهان جمهوری اسلامی توصیه می شود برای فرد خدومی مانند شخص ایشان حاشیه نسازید تا افراد مانند ایشان بیش از پیش به جامعه خدمت نمایند. از خداوند برای ایشان مانند گذشته سربلندی آرزو داریم.