۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

بنیاد سوروس یا بنیاد جامعه ی باز سوروس

با نگاهي به تاريخ شكل گيري و گسترش پديده صهيونيسم در سطح بين الملل روشن مي شود كه يكي از مؤلفه هاي اساسي رشد و گسترش اين پديده استفاده از ابزارهاي مالي شركت ها و مؤسسات اقتصادي كلان بوده است. در واقع توجه به اقتصاد به طور قطع يكي از اصول اساسي تفكر صهيونيستي است كه در گسترش محدوده جغرافيايي رژيم اشغالگر قدس هم ابزار اساسي تلقي مي شد. در حال حاضر هم لابي صهيونيست در كشورهاي مختلف جهان با استفاده از ابزار اقتصاد به پيشبرد اهداف خود مي پردازد .‌ يكي از مؤسسات مهم صهيونيستي كه با حمايت هاي مالي و البته با ظاهري بشردوستانه به حمايت از مخالفان كشورهاي مختلف در جهت توسعه نفوذ صهيونيسم مي پردازد، بنياد سوروس است.

بنیاد سوروس (Soros Foundation)، با نام اصلی بنیاد جامعه باز (Open Society Institute - OSI) متعلق به جورج سوروس، سیاست‌مدار و سرمایه دار آمریکایی، در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد.

هدف این موسسه، آن طور که خود عنوان می‌کند ایجاد و حفظ ساختارها و نهادهای جامعه باز است. خود مؤسسه و رسانه‌های غربی فعالیت بنیاد مذکور را از کمک انسان‌دوستانه گرفته تا بهداشت عمومی و رعایت حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی عنوان می‌کنند. اما همه ی اینها پوششی است برای دنبال کردن اهداف خود سوروس و صهیونیستهای وابسته به آن. این بنیاد مثلا با کمک کردن ظاهری به چند نهاد در کشوری برای بهبود بهداشت در آن کشور اما در باطن قصد دارد جوانان آن کشور را بسوی خود جلب کند وبا استفاده از آنها در کشورها آشوب و تظاهرات راه بیندازد. هر جا بنیاد سوروس پا گذاشته بعد از چند سال حداقل ناامنی از نظر سیاسی بیشتر شده و حتا در کشورهایی هم انقلاب مخملی یا رنگی به پا انداخته است.

سوروس در بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، اوکراین، تاجیکستان، روسیه، گرجستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی دارای نمایندگی‌های فعال است. این 30 کشور بصورت آشکارا می باشد. اما فعالیتهای زیرزمینی و مخفی حتا در کشوری چون ایران برای براندازی جمهوری اسلامی دارد.

مخالفان بنیاد سوروس مدعی اند که بنیاد سوروس با فعال کردن مراکز مطالعاتی در کشورهای مختلف و سپس با ارزیابی مخالفان دولت مرکزی و حمایت از مطبوعات مخالف دولت، زمینه را برای انقلابی آرام و به شکست کشاندن دولت و یا حکومت فراهم می‌نموده‌است. عمده‌ترین فعالیت این بنیاد در حوزه کشورهای آسیای میانه و قفقاز است.

ب ) اقدامات و حوزه فعاليت بنياد سوروس

روند كاري بنياد سوروس به اين شكل بود كه اين بنياد مركزي مطالعاتي را در كشورهاي مختلف فعال مي كرد و سپس با ارزيابي مخالفان دولت مركزي و حمايت از مطبوعات مخالف دولت زمينه را براي انقلابي آرام فراهم نمود . عمده ترين فعاليت اين بنياد در حوزه كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز است. در واقع براي اولين باردرسال 1997 و در جريان ورشكستگي مالي و اقتصادي كشورهاي جنوب شرق آسيا، فعاليت بنياد مذكور به آسياي ميانه كشيده شد و در كشورهاي اين منطقه نمايندگي‌هايي را تحت عنوان «جامعه باز» تأسيس نمود. هدف اين بنياد از تأسيس اين نمايندگي ها را به راه انداختن انقلاب هاي مخلمين در كشورهاي هدف و تغيير نظام سياسي اين كشورها بود. به عنوان نمونه در جريان تحولات سالهاي اخير گرجستان و اوكراين بنياد مذكور نقش مهمي را ايفا نمود. در گرجستان بنياد سوروس با صرف 20 ميليون دلار به حمايت از مخالفين شوارد‌نادزه برخاست و در واقع علت اين مساله گرايش وي به سمت مسكو بود كه منابع رژيم صهيونيستي و آمريكا را بر نمي تابيد. بنابراين سوروس جهت براندازي نادزه حدود 500 هزار دلار در شبكه روستاوي 2 كه نقش برجسته اي در انقلاب مخملي گرجستان داشت سرمايه گذاري نمود تا از اين طريق ضمن تشويق مردم به شورش با آموزش لازم آنها را براي رسيدن هر چه زودتر به انقلاب نزديك نمايد. اقدامات سوروس در گرجستان تا آنجا ادامه يافت كه پس از استعفاي نادزه و تشكيل دولت جديد چهار تن از اعضاي دولت جديد گرجستان شامل وزراي آموزش و پرورش ، دادگستري، دارايي و ورزش جوانان وابسته به ميليارد يهودي يعني جرج سوروس بودند كه قبلاً كارمند دفاتر وي محسوب مي شدند.

پس از وقوع انقلاب مخملي در گرجستان جرج سوروس بااعلام رضايت از اين مساله تصريح كرد كه در ساير كشورهاي آسياي ميانه از اين اقدامات حمايت خواهد كرد. از اين رو به گفته « عاقل عباس اف» سردبير نشريه عدالت آذربايجان بعد از تحولات نوامبر 2003 گرجستان ،‌بنياد سوروس با بازيهاي سياسي درصدد نفوذ در حاكميت كشور آذربايجان برآمد. بنابراين از دسامبر سال 2004م، بنياد سوروس اقدام به استخدام نيروهاي جديد از ميان غير شيعيان و اصحاب مطبوعات در جمهوري آذربايجان نمود. اين بنياد در باكو با حمايت مالي نمايندگان مؤسسه جامعه باز، كتاب "‌حاكميت و فساد مالي " كه اثر يك نويسنده آمريكايي به نام « سوزان روزو اكرامان» است را به زبان آذري منتشر نمود. در اين كتاب اطلاعات زيادي در زمينه انتخابات، رشوه پول شويي در آذربايجان ارائه شده است. در ادامه با وقوع تحولات و پديدارشدن انقلاب نارنجي در اين كشور بنياد مذكور و سفارت آمريكا در باكو تعدادي از مخالفان دولت را براي طي آموزش هاي لازم به اوكراين اعزام كردند. اين مساله در حالي بود كه به گفته ولاديمير تيموشكنو يكي از نمايندگان مجلس اوكراين تظاهرات خياباني در «كيف» با حمايت آمريكا و شخص سوروس صورت مي گيرد.

يكي ديگر از اقدامات بنياد سوروس در كشورهاي آسياي ميانه به ويژه آذربايجان، آلوده ساختن جمعيت جوان اين كشورها است. در همين ارتباط روزنامه «اولايلار» وابسته به وزارت امنيت ملي جمهوري آذربايجان از تلاش بنياد مذكور براي گسترش موادمخدر در اين كشور در پوشش برنامه مبارزه با موادمخدر خبر داد تا از اين طريق جوانان اين كشور را فاسد نمايد. از سوي ديگر با توجه به بافت مذهبي جمهوري آذربايجان بنياد سوروس براي از هم پاشيدن بنياد هاي اجتماعي و مذهبي اين كشور تلاش مي كند. علاوه براين نمايندگي بنياد مذكور در آذربايجان تاكنون 20 ميليون دلار در راستاي فعال سازي رسانه ها و سازمانهاي غير دولتي عليه دولت اين كشور هزينه نموده است.

بنياد مذكور در ارمنستان نيز سعي در ايجاد شكاف بين اين كشور وروسيه دارد چرا كه ارمنستان مهم ترين پايگاه روسيه در قفقاز جنوبي شناخته مي شود. سوروس در اين كشور سعي دارد از طريق رسانه ها به تشويش فضاي سياسي جامعه بپردازد. اين اقدام يعني افزايش مخالفت ها از طريق رسانه ها، در تاجيكستان هم توسط بنياد سوروس عليه نظام حاكم دنبال مي شود به گونه اي كه رئيس جمهور تاجيكستان با اظهار نگراني از فعاليت هاي اين بنياد در اين كشور تصريح نمود كه روزنامه هاي « روزنو» وارورود» اودامو اولام » و برخي راديوهاي خصوصي از سوي بنياد سوروس حمايت مالي شده و هدف اصلي آنها فرسوده كردن حكومت تاجيكستان است. بايد گفت كه بنياد سوروس با حمايت رژيم صهيونيستي و آمريكا سعي دارد از طريق شبكه هاي تلويزيوني ،‌طرح هاي آموزشي ،‌اينترنت، كتاب و مؤسسات غير دولتي در دو كشور قزاقستان و قرقيزستان زمينه‌هاي شكل گيري دموكراسي هدايت شده و متناسب با اهداف رژيم صهيونيستي و آمريكا را فراهم سازد.

در پايان فعاليت هاي بنياد سوروس تنها مربوط به آسياي ميانه و قفقاز نبوده و حوزه فعاليت آن به خاورميانه و منطقه مديترانه نيز گسترش يافته است. براساس گزارش روزنامه "صباح " تركيه بنياد سوروس حتي در انتخابات جزيره قبرس دخالت نموده و در جهت حمايت از فردي كه منافع رژيم صهيونيستي و آمريكا را تأمين مي‌نمايد فعاليت مي كند.

همچنين بايد توجه داشت كه بنياد سوروس از موسسات و مراكزي كه به دنبال ايجاد نافرماني مدني در جمهوري‌اسلامي‌ايران هستند حمايت مي‌كند. كه مهم‌ترين مورد آن حمايت و پشتيباني بنياد سوروس از مركز ويلسون كه هاله اسفندياري از مديران بخش خاورميانه‌اي آن است ، است . طبق اعتراف هاله اسفندياري بنياد سوروس با حمايت كردن از برنامه خاورميانه‌اي مركز ويلسون به دنبال ايجاد يك شبكه ارتباط غير رسمي در ايران بوده در جهت عملي نمودن اهداف براندازانه‌ي نظام بوده است.

اين مساله به معناي آن است كه بنياد سوروس سعي دارد تا در مناطقي از جهان با بهانه قراردادن حمايت از دموكراسي و حقوق بشر جريانات سياسي را به نفع صهيونيسم هدايت نمايد كه مهم ترين ابزار مساله سرمايه هاي هنگفت اين بنياد و اقدام از طريق برنامه هاي مختلف سياسي ، فرهنگي و اجتماعي است.

منابع:ویکی پدیا

سایت الف نوشته و گرداآوری حمزه عالمی ۲۹ تير ۱۳۸۶